Metoda na biznes – butik internetowy

Cristiano Ronaldo
Październik 23, 2014
Plan na biznes: Prywatna kwiaciarnia.
Październik 28, 2014

Metoda na biznes – butik internetowy

Przestrzeń internetowa rozwija się w Polsce w ekspresowym tempie. Pojawiają się świeże serwisy także butiki via Internet. Kiedyś przeciętny polski kupujący niechętnie podchodził do możliwości kupowania online. Teraz jest jednak inaczej. Czy zatem uruchomienie własnego butiku internetowego będzie wyjątkowym sposobem na tworzenie biznesu?
Co się dzieje w branży

Pomiar eCommerce Poland 2013 wykonany przez firmę Dotcom River udowodniło, że w Polsce sieć zakupów via Internet rozbudowuje się w przyspieszonym tempie. Raport przedstawia aktualne trendy na rynku dodatkowo sytuację ekonomiczną shopów i online w Polsce. Już od kilku lat opowiada się o rozbudowywaniu rynku online, który rośnie o blisko 2030 proc. na rok. Obecnie jego wartość szacowana jest na dwadzieścia sześć mld złotych polskich. Co dziennie na terenie Polski tworzy się od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów internetowych. Raport firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” wskazuje, że w na terenie Rzeczypospolitej działało w 2013 roku blisko piętnaście tys. butików online.

Konkurencja na rynku jest spora, ale mając świadomość, w jaki sposób otworzyć sklep i jak go prowadzić online, ma się możliwość odnieść sukces. bez wątpienia większość nowo otwieranych sklepów w Internecie nie przetrwa jednego roku działalności. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że właściciele sklepów internetowych uważają swój biznes jako peryferyjny. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak trzeba, stąd więc nie są w stanie przyciągnąć do niego kupujących także wypozycjonować go w sektorze własnej działalności.

Teraz, warto sobie uświadomić już na etapie opracowywania strategii biznesu internetowego, iż butik internetowy nie powinien być hobbystyczną stroną internetową. Warto się nim zająć kompleksowo i poświęcać mu sporo czasu. Prowadząc go jedynie po godzinach pracy etatowej najprawdopodobniej biznes ekspresowo okaże się nierentowny. Warto także przygotować się na to, iż platforma sprzedażowa via Internet nie przyniesie zysków w ekspresowym czasie.
Jak powinno się zacząć?

W przypadku, gdy poszukujemy konceptu na biznes dodatkowo stwierdzimy, że chcemy tworzyć e-sklep musimy wiedzieć, w której branży powinien on działać. Wtenczas będzie też można wykonać całościową analizę sektora, skontrolować siłę oraz zakres oddziaływania konkurencji, zastanowić się nad silnymi i słabymi stronami sklepu i szansami i zagrożeniami, jakie występują na rynku. Badania SWOT czyli szans oraz zagrożeń, mocnych oraz słabych stron, da uzyskanie odpowiedzi na pytanie, którą strategię działalności przyjąć, by zwielokrotniać własne możliwości rynkowe oraz wzmacniać dobre strony biznesu.

Jedynie konkluzja, iż będziemy rozprowadzać w naszym esklepie rowery, preparaty kosmetyczne albo sprzęt RTV nie jest wystarczające dla otworzenia dobrze działającego sklepu, z świetnymi szansami rozwijania się.

Produkt dystrybuowany w sklepie powinien zainteresować potencjalnych kupujących. Świetny towar, którego jakość będzie adekwatna do ceny, stanie się doskonałym atutem nowo otwieranego sklepu internetowego. Możemy dystrybuować nawet taki sam towar, co konkurenci w branży, ale jeśli będziemy w stanie zaproponować korzystniejszą cenę, właściwie go opiszemy oraz w ciekawy sposób zaprezentujemy, mamy okazje pozyskać kontrahentów. Zaletą sklepu może stać się niedroga lub gratisowa wysyłka. Klientom zależy poza tym oraz na tym, by zamówione rzeczy otrzymać w jak najszybszym czasie. Powiadamiając kupujących o każdym etapie realizowania przesyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., pozyskujemy ich zaufanie także zainteresowanie. Im lepszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym w szybszym tempie pozyskamy stałych nabywców. Kontakt z potencjalnym klientem powinien stać się szybki również merytoryczny, budzący zaufanie. Powinniśmy gwarantować kupującym odpowiedzi na nurtujące pytania, w sposób zrozumiały oraz nie budzący wątpliwości. Nie powinno się przy okazji zapominać o obsłudze posprzedażowej kupujący – serwisie także gwarancji.
Oprogramowanie shopu oraz rejestracja działalności

Sklep internetowy musi mieć ciekawą, ale w miarę prostą grafikę, której kluczową osią byłyby czytelne karty towarów. Powinien on być wyposażony w intuicyjną nawigację, wyszukiwarkę poza tym prosty i funkcjonalny formularz kontaktowy albo chat w czasie rzeczywistym z konsultantem dystrybucji. Oprogramowanie esklepu trzeba powierzyć profesjonalnej agencji, także oraz wtedy, aby nabywamy gotowy system sklepowy lub korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dopasowane do wymagań konkretnych kontrahentów.

Posiadając silnik sklepu internetowego i jego szatę graficzną, mamy sposobność przystąpić do uzyskania dostawców towarów, które będą rozprowadzane w sklepie. Doradza się zacząć współpracę z hurtowniami lub od razu z producentami, co pozwala na pozyskanie właściwej ceny na artykuły. Należy je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując właściwym kategoriom również robiąc niepowtarzalne opisy, które w przyszłości pomogą w wypozycjonowania sklepu pod odpowiednie słowa kluczowe.

Trzeba też zawrzeć umowy z kurierami, którzy będą doręczać nasze przesyłki do klientów. Kwestią formalną jest rejestracja działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wypozycjonowanie i promocja sklepu

Zaplanowanie strategii marketingowej dla sklepu internetowego jest niezbędne w jego skutecznej promocji. W pierwszej kolejności należy zadbać o pozycjonowanie www na sprecyzowane frazy kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny one być nazbyt pojemne, np. perfumy, telewizory, czy rzeczy dla najmłodszych, gdyż ciężko je promować także uzyskać spodziewane rezultaty w krótkim czasie. Korzystniej jest w pierwszej kolejności wypozycjonować słowa kluczowe bardziej drobiazgowe czy lokalne, jeśli mamy zamiar prowadzić działalność także w postaci tradycyjnej sprzedaży.

Ceny marketingu powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. Jeśli za pomocą działań marketingowych, głównie online, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie kontrahentów, okażą się one bezskuteczne i sklep upadnie.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge